-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48037 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

آيا بين آية 23 شوري: قُل لا اَس ?‹َلُكُم عَلَيهِ اَجرًا اِلآالمَوَدَّةَ فِي القُربيَ و آية 164 شعرأ: وما اَس ?‹َلُكُم عَلَيهِ مِن اَجرٍ اِن اَجرِيَ اِلاّعَليَ رَبِّ العـَـلَمين تناقض وجود دارد؟

خداوند متعال در آية 23 شوري به پيامبر9 دستور ميدهد كه به مسلمانان بگو، من هيچ اجري در برابر انجام رسالتم از شما نميخواهم، مگر آن كه با نزديكان من محبت و دوستي كنيد، مقصود از قربيَ ـ نزديكان ـ در اين آيه براساس روايات فراواني كه از طرف شيعه و اهل سنّت در اين زمينه نقل شده است(تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 20، ص 410 ـ 415، نشر دارالكتب الاسلامية. ) حضرت عليو فاطمة زهرا3 و دو فرزند آنان امام حسن و امام حسينميباشد، و مقصود از آن هر قوم و خويش نيست. و از طرف ديگر مطرح كردن محبت آنها هم وسيلهاي براي قبول امامت و رهبري ائمه اطهار: از دودمان آن حضرت ميباشد، نه يك محبت فقط احساسي و عاطفي. اين معنا با اين كه اجر رسالت پيامبر9 بر خدا باشد و چيزي در اين باره از مردم نخواهد، منافاتي ندارد; بله اگر مقصود از محبت به نزديكان آن بود كه پيامبر9 فرموده باشد: با نزديكان من صلة رحم كنيد، زيرا من از طريق پدر و مادر سببي و نسبي با بيشتر قبايل شما رابطة خويشاوندي دارم; آنها را اذيّت نكنيد، آنها را دوست بداريد، مبادا احترام و عزت شما فقط در مورد خودم باشد، بلكه به اطرافيان و نزديكان من نيز علاقه نشان بدهيد و با خاندان من دوست باشيد... . اگر مقصود از آية شوري اين مطالب بود، در واقع پيامبر از مردم در عمل طلب اجر و مزد كرده بود كه در اين صورت اين درخواست بايد شامل همة همسران و عموها و عموزاده ها و دختران و دامادها ميشد، ولي شكي در اين نيست كه مقصود از درخواست محبت در اين آيه، مطرح كردن زمينة امامت و ولايت الهي در ميان مردم است كه ادامة رسالت محسوب ميشود و به همين جهت اين درخواست منحصر در حضرت فاطمه و همسر و فرزندان معصوم او گرديده است. و پيامبر9 در اين زمينه ذي نفع محسوب نميشود تا گفته شود كه از مردم براي خودش چيزي خواست، زيرا در واقع چنين فرموده است: اي مردم! رسالت و پيامبري من بدون پذيرش امامت كامل نميشود; اگر ميخواهيد مزد مرا بدهيد، با پذيرش امامت كاري كنيد كه رسالت من به ثمر بنشيند. اين جا پيامبر چيزي از مردم براي خود طلب نكرده است، بلكه ميخواهد بفرمايد مزد دادن واقعي و تقدير حقيقي از زحمات او آن است كه در راه تكميل مقاصد رسالت او گام بردارند، مانند آن كه پيامبري به قوم خود بگويد، همين كه شما سخنان مرا كه از جانب خدا براي شما آوردهام بپذيريد، اجر و مزد من محسوب ميشود و چيز ديگري از شما نميخواهم. اجري كه پيامبر9 در آية شوري از مردم خواسته است، از اين قبيل است. كه با آيات سورة شعرأ (109، 127، 145، 164، 180); سبأ، 47; ص، 86 كه همگي دلالت دارند بر درخواست اجر از خداوند متعال، منافات ندارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.